05 september, 2013

DIY -kort och kuvert

Alldeles strax ska jag springa iväg till en vän som fyllt år. Eftersom inspirationen inte infann sig när jag skulle köpa present till henne så fick det bli ett presentkort. Kuvertet som kortet låg i var inte det finaste så jag satte ihop ett kort att lägga presentkortet i och ett kuvert utav lite saker jag hade hemma.

Jag har tänkt göra ett kuvert av tårtpapper ända sedan jag såg det på nätet för ett tag sedan men inte haft någon som jag trott att det skulle passa att ge det till. Kan tänka mig att en del skulle titta lite undrande på mig om jag kom med ett kort inslaget i tårtpapper, men den här vännen jag ska till idag tror jag kommer tycka om det.




Som sagt, hade inte så mycket hemma, men ett presentpapper från IKEA hade ett väldigt fin mönster så det fick bli dekoration på kortet. Jag hittade inte ens lim så jag satte fast pappret med washi-tejp (man bara måste älska washi-tejp).




Kort, check!




Nelly vägrade låta mig vara utan hennes hjälp, så hon klättrade upp på bordet och hjälpte mig förstöra några tårtpapper och klistra fast tejp lite överallt.

1. För att få rätt storlek på kuvertet så använde jag kortet som mall.
Börja med att vika upp nederdelen.




2. Vik in hörnen.




3. Vik in sidorna.
 
(Här vände jag på kortet för jag insåg att det inte var snyggt när framsidan lyste igenom)




4. Vik in ovandelen så att kuvertet stängs. För att fästa ovandelen klippte jag ut en bit papper och rullade ihop en bit genomskinlig tejp och satte fast bakom. Som sagt hade jag inget lim vilket kan vara en fördel att ha eftersom man då kan limma fast sidorna också. Men man tager vad man haver.


Vi får väl se om hon tycker att det är lika fint som jag tycker eller att jag har blivit ännu mer knäpp ;)


Ha en fin dag! Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du lämnar en kommentar!