14 juli, 2014

DIY -"måla" med såpbubblor och vik påsar av papper

Jag har blivit snudd på galen idag. Fyra personer på några kvadratmeter är på tok för trångt för en rastlös barnfamilj! 

Vi trotsade vädret och gjorde ett besök på en djurpark, men resten av dagen har det öst ner så vi har blivit sittande en del i husvagnen. Jag gjorde ett tappert försök att dra igång lite pyssel, men det slutade mest med "Neeej, måla inte där" och "Klipp INTE där!". 

Vi fixade ihop några grejer och fotade en del av det (ni ska få slippa se pappertallrikarna pyntade med klistermärken och de ituklippta tidningarna doppade i färg ;) ) 

Jag hittade några roliga DIYs på Søstrene Grenes hemsida (som jag för övrigt väntar otåligt på ska komma till Göteborg) bland annat ett roligt sätt att "måla" på papper med såpbubblor.

Häll såpbubbleblandning i en djup tallrik och häll sedan i en skvätt färg. Blanda alltihop och blås upp bubblor i det med ett sugrör. Tryck pappret försiktigt med såpbubblorna och vips så har du ett fint papper till ett kort eller något sådant :) Vill du ha en bättre beskrivning så har Søstrene Grene en bra tutorial på You Tube.


 
När jag gick i lågstadiet fick vi lära oss att göra små paket av papper, och det hade jag tänkt lära barnen göra idag. Tyvärr var mitt tålamod long gone vid det laget, så jag gjorde dem själv när barnen spelade fotboll i regnet med grannungarna. Alla nöjda :)

Klipp en pappersbit som är sisådär 8x12 cm. Tejpa ihop kortändarna.


Tryck till lite grann i ena änden och tejpa igen. Lägg den sedan på sidan och tryck till i andra änden. Alltså, inte så att det bli ett platt paket, utan som på bilden nedan.



Nu ska jag äta upp rekvisitan och kolla på The Paradise! 

Sov gott!

1 kommentar:

  1. Hej! Kul idé med såpbubblemålning! Vilken typ av färg använder du?

    SvaraRadera

Jag blir väldigt glad om du lämnar en kommentar!