18 juli, 2014

Där Österlen möter Medelhavet

En sak som är väldigt bra med att semestra länge på samma ställe är att man hinner hitta guldkornen och inte bara de stora turistattraktionerna.

Innan turen till Simrishamn igår var i Hammenhög och besökte En liten bit av Medelhavet, en butik som riktat in sig på porslin, keramik, blommor och delikatesser influerade av just Medelhavet.

Min tanke med vår uteplats har på sistone (det svänger fort ;)) varit Österlen möter Medelhavet, så den här butiken var perfekt inspirationen för mig. Här hade jag kunnat gå länge och drömma om jag inte haft en otålig Mikael brevid mig som bara längtade till stranden. Men hur kan jag klandra honom när han jämt blir runtsläpad i olika butiker av en Emma som bara suckar "åååh så fint, nämen titta på den då, åh helt underbar, en sådan skulle vi haft hemma, hääär vill jag bo, kan nog inte leva utan den här" och som inte kan förstå, hur han inte kan förstå, hur vackert allting är.

Trots att shoppingbudgeten är spräckt sedan länge fick jag i alla fall med mig en kakelplatta som jag föll för, och som antingen ska få stå på köksbänken men lite oljor och kryddor på eller ska få bli grytunderlägg.




Att gjuta in dörrmattan, som på bilden nedan, tycker jag är väldigt fint.



Mängder med krukor och urnor. Taklökarna föll jag också för, men köpte inga, och tur var det för senare på kvällen fyndade jag tolv stycken av en skum holländare på marknaden i Sjöbo. 






Nu väntar jag på att Mikael ska vakna så att vi kan gå och köpa frukost. Jag har redan planerat hela dagen så vi behöver sätta fart, vila på semestern är inte riktigt vår grej. 

Ha en fin fredag!
Kram







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du lämnar en kommentar!