31 juli, 2014

Nytt på utsidan

Det är en del finputsning kvar, men nu börjar det närma sig.

Pergolan är redan invigd med grillfest och trappan, som blev klar igår kväll, invegs i morse med en frukost. Det var egentligen inget fel på den gamla trappan, men när Mikael igår skulle göra en liten ändring på den fick jag "En briljant idé! Såga där och där och förläng där och där så blir det peeerfekt!", så nu är den också ombyggd. Men visst blev det fint?




Dörren har funnits där i några veckor, men är inte helt klar. Många av dem som nån gång varit hemma hos oss och behövt knacka på vår gamla dörr har klagat på den. Inte för att den är ruskigt ful, ser ut som en pansardörr och är gammal som gatan, utan för att den är stenhård och "dekorerad" med utstickande pansarknölar. Den som valde den dörren måste ha velat hålla besökare borta. Bredvid dörren satt en smutsgult fönster som gav hallen ett lika smutsgult ljus. Den är nu utbytt mot klarglas. 




Vattenhyacinterna från dammen fick flytta till fågelbadet när dammen började läcka. Vi är tydligen inga bra dammbyggare!




I taket på pergolan har jag hängt en såndär ljusslinga med glödlampor på, supermysigt på kvällen!




En klematis ska tydligen växa fort och få en massa blommor så jag byggde en stor spaljé. Det gick ju inte så bra, så nu funderar jag på vindruvor.




Våra utemöbler är väl egentligen inte riktigt min stil, utan snarare en kompromiss mellan gamla vita trämöbler och, tja, såna som vi har.. Jag antar att Mikael vann mest i den diskussionen ;)




För att få in träkänslan har jag åtminstone fått igenom att använda en vit bräda med stenar och annat fint på.




På tal om något helt annat så är de här sandalerna de skönaste jag nånsin ägt. Har dem i svart också. Aldrig trodde väl jag att jag skulle äga två par glitterskor, men där hade jag fel ;)




Ha en fin dag!

Kram

Ps! Mikael läste inlägget och påpekar att dammen inte alls är dåligt byggd, utan den är av betong så den suger upp vatten och vatten dunstar, eller nåt sådant. Bäst att skriva det annars får jag väl sova på soffan ;)

6 kommentarer:

  1. Vilken inspiration du är!

    SvaraRadera
  2. Vilken känsla för färg och form du har! Det syns i alla dina bilder. Önskar att jag kunde "se" så där, kunna föreställa mig, och sen faktiskt våga prova. Som att såga i en fullt fungerande trappa. Men du gjorde ju rätt! Nu vet jag inte hur det såg ut innan, men det är otroligt fint nu i alla fall! Ser fram emot att fortsätta följa dig, både här och på IG. Hälsningar Petra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj tack snälla! Vad roligt att höra! Ibland får man bara gå på magkänslan och chansa :) Kram!

      Radera
  3. Har lite att komma ikapp i bloggläsandet men känner ju igen några av bilderna från instagram :) Verkligen fint ni gjort. Och sandalerna ser så fina ut! Var har du köpt dem? Nästan så jag också kan tänka mig ett par glittriga fötter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Måste erkänna att jag är riktigt nöjd. Sandalerna är köpta på Lager 157, ett riktigt kap! De finns i fler butiker, Scorett till exempel, men där är de mycket dyrare ;)

      Radera

Jag blir väldigt glad om du lämnar en kommentar!