12 december, 2014

DIY- Istappar

Ni vet sånadär spiraler av glas som föreställer istappar som man kan ha i granen? 




Jag hade såna, men de överlevde inte pga sin klumpiga ägare och dennes två vilda barn. Tror ni jag blev glad när jag insåg att man kan göra dem alldeles själv, superenkelt och av saker man har hemma?! Ett plus är också att de kan åka i golvet hur många ggr som helst utan att gå sönder. 

Det enda som behövs är en PET-flaska, ett ljus och en sax. Klipp av botten och toppen på flaskan och sedan remsor av resten. Gör dem en centimeter eller lite mer i ena änden, och spetsiga i andra. 

Håll dem med en hand i varje ände över ett ljus, nån centimeter över lågan. För den över lågan från den breda änden till den spetsiga samtidigt som du sträcker ut den och tvinnar plasten allt eftersom den mjuknar. Den ska INTE smälta, utan bara bli mjuk. 

Klipp till den breda änden så att kanterna blir runda och stick sedan hål med något (jag använde spik och hammare på en skärbräda) så att du kan trä i en tråd. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du lämnar en kommentar!